De Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van Alber Vrielink - WaarBenJij.nu De Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van Alber Vrielink - WaarBenJij.nu

De Etna

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Alber

17 September 2017 | Italië, Catania

De overtocht naar Sicilië duurde slechts 20 minuten. Eerst een retour ticket bij het loket in de haven vragen €92,- aftikken en je moet binnen 3 maand terug varen. Even op een grote boot is altijd weer leuk. We zijn doorgereden tot de parkeerplaats onder aan de Etna daar blijven we overnachten. Het is daar 2000 meter hoog maar s'nachts toch nog 18 graden. Dus het dekbed hoefde niet uit de kast. De volgende dag eerst met een kabelbaan naar 2500 meter gegaan en vandaar met een busje naar 2900 meter gegaan. Op deze hoogte zijn 2 kraters en in 2002 was hier een eruptie, de lavastroom liep tot 1800 meter naar beneden en onze grote parkeerplaats de winkeltjes en de wegen waren verdwenen onder de lava. In de dorpen aan de voet van de Etna was er geen schade door lava of temperatuur maar wel heel veel stof overlast. Veel kanjers lopen vanaf de parkeerplaats naar de top op ongeveer 3400 meter hoog. Het gaat vaak steil omhoog en de ondergrond is gelijk alsof je op het strand loopt. Bij de eruptie in 2002 was het in de dorpen een prachtig gezicht de twee kraters spoten om en om lava en vuur uit, vooral a'vonds en s'nachts was dit prachtig. De uitbarsting duurde toen 3 maanden. Ik ben in de kraters gelopen en hier en daar zie je nog kleine rookpluimen, 2 meter onder het oppervlak is het al 100 graden. Koud was het er ook niet alleen op de flanken van de krater waaide het vreselijk hard. Al met al een schitterende belevenis.
We staan nu op een camping in Catania een mooie plek direct aan zee Ali heeft het soms wat moeilijk 29 graden. Maar we kunnen in zee zwemmen tussen de lava eilandjes. Blijven hier lekker een dag of 4/5 staan. De groetjes maar weer van ons beide.

• 17 September 2017 - 21:22

Marjon:

Lijkt me echt bijzonder zo'n "maanlandschap". Lekker genieten van een paar dagen niets doen is ook super. En Ali lekker onder de parasol :-). Xx

• 17 September 2017 - 22:26

Peter:

Lijkt mij ook wel erg cool om daar eens rond te kijken bij de Etna, en om daarna lekker in zee te zwemmen.

• 18 September 2017 - 21:46

Jacqueline:

Gaaf om dat te zien en te beleven!! En nu een prachtig uitzicht over zee. En niet zo lang blijven dat jullie niet meer met het ticket terug kunnen hè?! ;-)